- نقد فیلم های هندی با علت افت و سقوط فیلمای هندی چیه؟
با یه نظر سنجی خیلی ساده حتی از دور و وریاتون سریع به این نتیجه میرسین که فیلمای هندی دیگه مخاطبی ندارن،مخصوصا افراد بزرگسال به هیچ وجه دیگه نمیتونن با فیلمای هندی ارتباط برقرار کنن.
علت این سقوط چیه؟چرا به رده پایین ترین فیلمای خارجی هم نسبت به فیلمای هندی مخاطب واکنش بیشتری نشون میده؟
اولین قدم برای تولید یه فیلم داستان هست،فیلمی که داستان برای گفتن نداشته باشه هیچی نداره.
فیلمای هندی در گذشته حداقل یه داستانی داشتن مثلا وقتی یکی بگه یه فیلم هندی دیدم بپرسین داستانش چی بود واقعا خودشم میمونه چجوری تعریف کنه اصلا مگه داستانی هست که بشه تعریفش کرد؟یه تکنیکی که همیشه فیلمای هندی ازش استفاده میکنه استفاده از شباهت دو نفر به هم دیگه هست این شباهت اینقدر دیگه تکرار شده خسته کننده شد ولی فیلمای امروز هندی دیگه اصلا حتی همون یه خط داستان و تکنیک شباهت سازی رو هم نداره.
میخواستم در مورد یه فیلم هندی نقد بنویسم هرکدومشونو دیدم اصلا جایی برای نقد نداشت واسه همین تصمیم گرفتم یه سری موارد کلی در زمینه فیلم هندی بنویسم وگرنه اینقدر این فیلم ها بی پایه و اساس هستن که هدر دادن زمان حساب میشه اگه بخوایم در مورد یه فیلم خاصی از هند صحبت کنیم.
کل فیلمای هندی رو انگار یه نفر مینویسه و یه نفر هم کارگردانی میکنه یعنی با دیدن این فیلما یه همچین حسی به مخاطب دست میده
شخصیت سوپر استار فیلم وارد میشه کارای به شدت شعاری فوق قهرمانانه ای انجام میده که مثلا یه اتوبوس رو هم به تنهایی میتونه پرتاب کنه یه سمت دیگه،همین حرکتا هم اگه حداقل داستانی پشتش باشه برای مخاطب میتونه یه جذابیتی ایجاد کنه ولی مخاطب دنبال اینه که خب اصلا یه نفر داره صد نفر رو میزنه سر چی و چرا؟منطق داستان فیلم اصلا براش قانع کننده نیست و این اذیتش میکنه و خستش میکنه،چون فیلم وقتی داستانی پشتش نباشه هرچقدر صحنه های اکشن هم داخلش باشه انگار دعوای کوچه بازاریه
- آیا فیلم هندی پیشرفتی هم داشته؟
هر فیلم هندی بدی که نقد میکنیم میتونه یه سری ویژگی های خوبی هم داشته باشه، وقتی به نقد فیلم هندی میپردازیم،فیلمای هندی هم بله پیشرفت داشتن مخصوصا از نظر نورپردازی و فیلمبرداری و اکشن های هر چند علمی تخیلی اما به شدت حرفه ای تر شده مثلا اینکه طرف میاد پرواز میکنه یا در ماشینو از جاش میکنه دیگه این اغراق ذهن تولید کننده هست نمیشه بگیم ایراد تکنیکی هست که طرف چون در ساخت اکشن تخصص نداره این اتفاق افتاده
اتفاقا به نظر من در زمینه فیلمبرداری و ساخت اکشن و جلوه های ویژه و تمام اینا خیلی تخصص خوبی دارن و به شدت هم پیشرفت کردن ولی وقتی داستانی وجود نداره بهترین اکشن ها هم پیاده بشه فیلم نمیتونه مخاطب جذب کنه.
فیلمی که داستان نداره انگار هویت نداره،من الان موقع دانلود فیلم هرچقدر که مختصری از داستانای فیلم رو مطالعه میکنم آدم تعجب میکنه که تولید کننده فیلم با چه انگیزه ای سمت داستانی میره که هیچی توش نیست.
وقتی به سینمای هند نگاه کلی بکنیم حتی نمیشه گفت یک حالت کمدی از فیلمای دنیا هست چون در حد کمدی هم نیست و خیلی جای کار داره که به پیشرفت محتوایی برسن اما بعضا خیلی به ندرت یه فیلمای خوبی به یاد قدیما ساخته میشه که تعدادش اینقدر کم هست که شاید بشه گفت پنج سال یه بار ممکنه یه دونه از این فیلما تولید کنن،چند وقت پیش یکی از این فیلم ها رو دیدم و ایده خیلی خوبی داشت بعضا فیلم خوب هم ساخته میشه اما تعدادش اینقدر کمه اصلا آدم از سینمای هند به کلی نا امید میشه.
فیلمای کلاسیک هندی صدها برابر از فیلمای الانشون جلوتر بودن و رفته رفته به شدت دارن پسرفت میکنن و تنها پیشرفتشون فقط از نظر جلوه های بصری و کیفیت اکشن ها هست که اشاره هم کردیم گرچه یکم حالت علمی تخیلی داره اما در این زمینه پیشرفت خوبی داشتن.
یه زمانی فیلمای هندی اینقدر احساسی بودن که مردم باهاشون اشک میریختن و وقتی تلوزیون یه فیلم هندی نشون میداد همه جمع میشدن میگفتن فیلم هندیه
الان دیگه فیلم هندی پخش بشه مردم شبکه رو عوض میکنن،این برای سینمای هند یه سقوط فاجعه بار هنری محسوب میشه
- یادی از آمیتا باچان
آمیتا باچان یکی از بهترین بازیگرای هندوستانه و البته میشه گفت یکی از پرکارترین بازیگرا هست که اهمیتی هم نمیده چه فیلم خوب چه بد یعنی هر چی بدن بازی میکنه و این خودش بزرگترین نقطه ضعفش هست اما وقتی از آمیتا باچان صحبت میکنیم یا فرقی نداره وقتی از شاهرخ خان و بقیه این بازیگران موفق صحبت که میشه دیگه هرگز منظور ما آمیتا باچان یا شاهرخ خان الان نیست،آمیتا باچانی که مردم خاطره دارن باهاش و یه زمانی واقعا سوپر استار هند بود،الان دیگه هیچ چیزی از این بازیگران باقی نمونده چون اینقدر تو فیلمای دم دستی بازی میکنن که زندگیشون به دو بخش تقسیم شده برای مثال آمیتاباچان قدیم و آمیتاباچان الان
این برای بازیگران هندوستان هم سقوط بزرگی محسوب میشه که از اوج حرفه ای گری بیان برسن به نهایت ضعیفی و دم دستی بودن
امیدوارم از بازیگران حرفه ای کارای ضعیف نبینیم و خاطراتی که ازشون تو ذهنمون ثبت میشه همون کارای قوی باشه و اگه فیلم خوبی ساخته نمیشه به هرقیمتی توی هر فیلمی بازی نکنن.
در نقدهای آینده حتما مواردی از فیلمای خوب هندی رو هم بررسی و تجزیه تحلیل خواهیم کرد،ممنون از همراهیتون